Tessa in Birmingham

Travelling to Edinburgh (Easter holiday part 1)

Hoi allemaal!

Zoals ik in mijn laatste blog al had aangekondigd, ben ik afgelopen weekend naar Edinburgh gereisd. Onze paasvakantie is begonnen, en aangezien Edinburgh een stukje reizen is vanaf Birmingham, leek het ons slim om dat nu te doen sinds we tijd hebben. Donderdagavond zijn we naar het busstation hier in Birmingham gelopen, om een nachtbus naar Edinburgh te pakken. Die busreis duurde ongeveer 9,5 uur, en om 7:30 's ochtends kwamen we in Edinburgh aan; een vroeg begin van de dag dus. De reis in de nachtbus was wel zwaar, ondanks dat de stoelen best comfortabel waren, heb ik toch maar drie uur geslapen. In de eerste helft van de reis waren de meeste stops, waardoor slapen ook niet echt lukte toen; om het uur werd namelijk omgeroepen in welke stad we waren. Ik had van tevoren ook wel verwacht dat de nachtbus best zwaar zou worden, maar omdat de kaartjes maar £17,50 waren, was dit wel de beste optie.
Ik ben samen met Nicki, Nina en Katrine (uit Noorwegen) gegaan. In Edinburgh hadden we een Airbnb geboekt, maar daar konden we nog niet inchecken tot 15:00.  De koffers konden we gelukkig wel al kwijt bij het postkantoor onder de Airbnb. Om het meeste uit onze reis te halen, hebben we in de ochtend een walking tour gedaan; hetzelfde concept als in Liverpool en Manchester. De tour focuste vooral op de "Old town", waarin onder andere het kasteel zich bevindt. Het was heel interessant om over de geschiedenis van Edinburgh te horen, in de 2,5 uur die de tour duurde, hebben we nog lang niet alle geschiedenis behandeld. Edinburgh is zo'n ontzettend mooie stad, ik zou er zo nog een keer heen willen. Na de tour hebben we geluncht, om ergens meer energie vandaan zien te krijgen, en vervolgens hebben we nog het kasteel bezocht. Toen we konden inchecken in de Airbnb, zijn we daar ook zo snel mogelijk weer weg gegaan. Als we op bed waren gaan liggen, waren we waarschijnlijk niet meer opgestaan. De Airbnb was wel oké, het was niet super schoon, maar het had ook erger gekund. De locatie was vooral top, met een ruimte 10 minuten lopen stonden we in het midden van "Old Town". Aan het eind van de middag hebben we het optical illusion museum bezocht, wat erg leuk was. Toch vond ik het hoogtepunt van dit museum het uitkijkpunt op het dak. Vanuit daar kon je over een groot deel van Edinburgh kijken, en zelfs de zee zien. Nadat we uit eten waren geweest, zijn we op tijd terug gegaan naar de Airbnb, en vrijwel meteen als een blok in slaap gevallen.

Zaterdag was onze eerste volledige dag in Edinburgh, maar tevens ook de laatste. Edinburgh is een erg groene stad, met meerdere parken in het centrum. Een stukje buiten het centrum ligt Arthur's Seat, in Holyrood Park. Omdat we nog wat meer van de stad wilden zien, zijn we niet helemaal naar de top gelopen. Ondanks dat was het park echt super mooi. Na de lunch hebben we een deel van "New Town", wat overigens niet echt nieuw is, ontdekt. We zijn in de National Scottish Gallery geweest, maar dat viel wel tegen. Omdat Nina de donderdag van vertrek jarig was, leek het ons leuk om haar mee te nemen naar een kattencafé, aangezien ze gek is van katten. Zelf was ik nog nooit in een kattencafé geweest, dus dat was ook een leuke ervaring.

Op zondag was het alweer tijd om naar huis te gaan, dus bus vertrok om 9:30, en het was ongeveer een half uur lopen. Van echt uitslapen was dus geen sprake. Deze busreis duurde langer dan de heenweg; 10,5 uur. De reis zelf verliep redelijk voorspoedig, maar met het laatste uur was ik er wel echt klaar mee. Thuis ben ik dan ook meteen gaan douchen en op bed gaan liggen. Het afgelopen weekend was echt heel leuk en gezellig. Ik heb veel nieuwe dingen geleerd, en het was interessant om te zien hoe veel Engelse steden van elkaar kunnen verschillen. Om een beter beeld te geven bij wat ik net allemaal verteld heb, heb ik een nieuwe fotoserie toegevoegd met foto's van Edinburgh.