Tessa in Birmingham

First week of lectures

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten was ik vorige week ook al in Birmingham. Deze week begonnen echter de lessen pas. Het leek mij wel interessant voor jullie om even toe te lichten hoe een eerste week er op een Engelse universiteit aan toe gaat.

Omdat wij internationale studenten zijn, en dus van tevoren nog niet helemaal aangemeld waren op alle programma's van de school, stond de maandag naast de vaste lessen volgepland met allemaal meetings. Onze lessen maandag beginnen om 9 uur 's ochtends, wat opzich wel meevalt. Doordat wij aan de andere kant van de stad wonen, betekent dit wel dat wij iedere dag een kwartier heuvel op naar de bushalte moeten lopen, en vervolgens nog een ruime 20 minuten in de bus moeten zitten. Toch valt dit hartstikke mee vergeleken met reizen van Hummelo naar Nijmegen.
De maandag begon met een hoorcollege van het vak "Research as a Driver for Policy, Practice and Provision", dat is een hele mond vol, maar eigenlijk komt het gewoon neer op onderzoek doen. Ik denk dat wij bij dit vak wel een voorsprong hebben op de Engelse studenten, aangezien dit hun eerste onderzoek wordt. Tijdens dit hoorcollege zaten Nicki, Nina Sven en ik vol verbazing te luisteren naar de beoordelingscriteria. Vergeleken met de standaard van de HAN stelt dit echt niets voor. We hebben vier maanden om één poster te maken, waarop we een mini-literatuuronderzoek over een onderwerp naar keuze moeten presenteren. Als wij op alle beoordelingscriteria 40% scoren, betekent dit dat wij een voldoende hebben. Was dat in Nederland ook maar zo... Waar ik me nog wel het meest over verbaasde, is dat de docent tijdens het hoorcollege nog aangaf dat Wikipedia geen betrouwbare bron is, dat lijkt mij toch iets wat je op de middelbare school leert? Toen we vier uur van dit vak erop hadden zitten, en we eindelijk officieel ingeschreven waren bij BCU, was het tijd om naar huis te gaan.

Dinsdag hadden we het vak "Creativity", van tevoren had niemand een idee waar dit vak over zou kunnen gaan. Het eindproduct wat we moeten doen, is een kort mini-lesje (10 minuten), waarin we de klas iets nieuws leren. Daarbij moeten we een handout maken, waarin we in ongeveer 200 woorden onze keuzes verantwoorden. Op zich denk ik dat we nog wel iets aan dit vak kunnen hebben voor thuis, misschien dat de theorie of de andere mini-lessen wel voor ideeën zorgen in mijn eigen lesgeven. Dit vak hebben wij op dinsdag en woensdag, en is het enige vak wat aansluit op mijn opleiding, aangezien dit vak onderdeel is van de course "Education Studies". De andere vakken die we volgen vallen onder "Early Childhood Studies", wat inhoudt dat dit zich richt op kinderen van 0 tot 7 jaar.
Dinsdag na de les hebben we ook een campus-tour gehad. We kwamen er achter dat de school best veel te bieden heeft; bioscoop-avonden, gratis eten, sport mogelijkheden, veel hulp voor studenten en veel meer. Het is wel fijn om te weten dat de school zich ook zo bezig houdt met de studenten.

Woensdag was eigenlijk precies hetzelfde als dinsdag, min de campustour, vandaar dat ik die even oversla. Donderdag hadden we het laatste vak dat we volgen, "The Healthy Child. Van tevoren keek ik een beetje op tegen dit vak, omdat dit niet echt iets te maken heeft met wat ik studeer; ik zou liever iets met Engels of Education volgen. Toch bleek het wel iets interessanter dan verwacht, gelukkig. Voor dit vak moeten we aan het eind van mei een verslag van 3000 woorden inleveren waarin we een paar vragen rondom "The Healthy Child" beargumenteren. Dit is denk ik het verslag waarvoor we het meeste werk moeten doen.

Al met al vond ik mijn eerste week op Birmingham City University wel meevallen, ik had het zwaarder verwacht. Ik ben ook wel blij dat de vakken niet te lastig zijn, dit betekent dat ik namelijk tijd heb om wat van de omgeving hier te zien! Misschien dat de komende weken toch drukker worden, maar met in ieder geval de vrijdag vrij heb ik genoeg tijd voor alles. Jullie lezen het snel genoeg weer als ik wat leuks meemaak!

Liefs,

Tessa

Gerrit

Super leuk

Heidi

Wat een leuk verslag weer. Fijn dat je het daar naar je zin hebt. Ik ben trots op je!

Yvonne

Fijn dat de eerste indruk op school goed verlopen is.....een meevallertje!!
Geniet ervan.

Ineke

Leuk om jou zo te kunnen volgen

Rian

Fijn zo de eerste week!
Leuk om inhoudelijk te lezen waar je je de komende tijd oa mee aan de slag gaat. Enne.. Early Childhood Studies,... Ik weet je te vinden😉😁, nl belangrijke bron in Nederland.
Veel succes met week2!!

Oma Geurts

Fijn dat de eerste week goed verlopen is.